Projekt jest swoistą grą terenową o silnym nacechowaniu służbą. Jest to jednak gra niezwykła, gdyż posiada domyślnie nielimitowaną liczbę tras, rozsianych w całej Polsce. Centralnym elementem – rdzeniem gry jest fakt, że każda trasa skupia się na WODZIE, gospodarce wodnej I zachowaniu człowieka w stosunku do wody oraz środowiska naturalnego. Poza elementami rdzeniowymi każda trasa jest unikalna. Zawiera w sobie zadania dostosowane do danego terenu, długość tras nie jest limitowana (poza kryterium celowości). Zadania są dobierane indywidualnie do tras – opracowywane przez instruktorów tworzących daną trasę samodzielnie lub inspirowane bazą zadań generowaną przez wszystkich instruktorów przystępujących do realizacji proejktu.
Trasy gry mogą być pokonywane zarówno w grupach harcerskich, jak i grupach osób niezrzeszonych w ZHP. Przy okazji pokonywania tras grupy, które z nich korzystają trafiają do ciekawych w danym regionie miejsc zw. z szeroko rozumianą gospodarką wodną.
Zadania wprowadzane do bazy zadań są dzielone na kategorie zgodnie z podziałem grup metodycznych ZHP. Podział ten jest jednak pomocniczy, to od osoby tworzącej trasę zależy przydział zadań i opis trasy.
Gra w ogólności celowana jest do wszystkich grup metodycznych w ZHP (I osób niezrzeszonych w dowolnym wieku). Jednak ze względów celowościowych, każda trasa ma przypisaną rekomendowaną grupę wiekowo-metodyczną.