- Przygotujcie przedstawienie kukiełkowe zatytułowane „Życie w wodzie”. Pomyślcie o tym, jak istoty żyjące w wodzie mogą się czuć, gdy woda jest zanieczyszczona.
Warianty:
- Na przedstawienie możecie zaproście osoby z Waszego środowiska (rodziców, sąsiadów), może uda wam się wykorzystać to spotkanie do zebrania funduszy na ochronę środowiska?
- Nagrajcie krótki filmik i prześlijcie.
- Znajdź w okolicy hydraulika lub sklep z wyposażeniem sanitarnym i dowiedzcie się, co trzeba zrobić, aby toalety, umywalki czy rury nie przeciekały. Jeśli jesteś w lesie i nie masz możliwości wykonać tego zadania „normalnie”, zastanów się, jak inaczej się tego dowiedzieć? 😊
- Wysłuchaj co ma do powiedzenia nasz przyjaciel. https://tinyurl.com/2pdfyksc Zapoznaj się z zawartością strony www.coztawoda.pl i podpisz apel. Możesz zorganizować również akcję zbierania podpisów pod powyższym apelem.
- Dowiedzcie się, jak oczyszczać wodę i zademonstrujcie to swojej drużynie/innym drużynom na obozie. Zróbcie kilka filtrów, które wyglądają jak ten na rysunku. Materiały, których będzie potrzebować:
∗ lejek
∗ menzurka (najlepiej z podziałką milimetrową)
∗ papier filtrujący
∗ kilka rodzajów tkanin
∗ bibuła
∗ zwykły papier
∗ watę
Wymieszajcie wodę z kranu z ziemią i żwirem. Do każdego z lejków w menzurce włóżcie filtr (bibuła, kawałki tkaniny itp.) Do każdego lejka włóżcie taką samą ilość zanieczyszczonej wody i zanotujcie czas. Poczekajcie aż zabłocona woda przesiąknie przez lejek. Zapiszcie jak czysta jest woda po przesiąknięciu przez poszczególne filtry. Jest czysta, dość czysta, brudna czy bardzo brudna?
- Przygotujcie przedstawienie kukiełkowe zatytułowane „Życie w wodzie”. Pomyślcie o tym, jak istoty żyjące w wodzie mogą się czuć, gdy woda jest zanieczyszczona.

- Przeczytajcie artykuł “Wirtualnie zużywamy 40 razy więcej wody niż bezpośrednio. Czym jest ślad wodny?” https://rankomat.pl/woda/wirtualnie-zuzywamy-40-razy-wiecej-wody-niz-bezposrednio.html i podajcie ile wody zużywane jest do produkcji poniższych produktów. Wartości te wyraźcie w liczbie wanien, przy założeniu, że jedna wanna to 200l.
buty skórzane –
sukienka bawełniana –
kurtka nieprzemakalna –
- Ze sznurówek zebranych od co najmniej połowy grupy ułóżcie napis Wirtualna Woda i zróbcie zdjęcie jako dowód. Zastanów się, skąd wzięło się to hasło.
- Na podstawie poniższych równań oblicz, ile wody zużywa się do produkcji każdego z 4 produktów często spożywanych na śniadanie i wpisz te wartości w odpowiednie miejsca. Na koniec skomponuj własne śniadanie z poniższych produktów i oblicz, ile wirtualnej wody się w nim mieści.

Dodatkowe przydatne informacje do wykorzystania w grze:
Daty:
2 lutego Światowy Dzień Obszarów Wodno-Błotnych
15 lutego Dzień Wielorybów
14 marca Międzynarodowy Dzień Sprzeciwu Wobec Tam
17 marca Światowy Dzień Morza
22 marca Światowy Dzień Wody
22 kwietnia Dzień Ziemi
5 czerwca Dzień Ochrony Środowiska
8 czerwca Dzień Oceanów
17 czerwca Światowy Dzień Walki z Pustynnieniem i Suszą
ostatnia sobota września Międzynarodowy Dzień Rzek
20 grudnia Dzień Ryby